وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تولید مرغ بیش از نیاز در کشور، به همه تولید کنندگان و صادر کنندگان اجازه صادر داد.

چراغ سبز وزارت جهاد به‌تولید کنندگان مرغ/ صادرات آزاد شد

به‌گزارش قدس آنلاین، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی محمد ابراهیم حسن نژاد با صدور بخشنامه ای به تاریخ ۴ تیرماه، مجوز صادرات گوشت مرغ مازاد بر مصرف استانها را صادر کرد.در این بخشنامه که خطاب به معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور صادر شده، آمده است: پیرو مجوز شماره ۳۰۴۲۹ مورخ ۱۲/۲/۱۴۰۴و به استناد ابلاغیه شماره ۱۸۴۳۳/۰۲۰ مورخ ۱/۲/۱۴۰۳ وزیر محترم جهاد کشاورزی، به منظور استمرار تولید و حمایت از تولید کنندگان، صادرات مقدار اعلام شده گوشت مرغ مازاد بر مصرف استانها در مجوز فوق الذکر تا اطلاع ثانوی و بدون محدودیت زمانی بلامانع است.

در ادامه این بخشنامه آمده است: با هدف تامین نیاز مصرف کنندگان و کنترل قیمت در بازار داخلی تاکید می‌شود با اعلام روسای سازمان جهاد کشاورزی استانها و هماهنگی با دفتر امور طیور این معاونت، استانهایی که قیمت مرغ زنده در آنها به‌بالاتر از ۵۸۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است، می بایست انجماد و ذخیره سازی گوشت مرغ در آنها متوقف شود.

چراغ سبز وزارت جهاد به‌تولید کنندگان مرغ/ صادرات آزاد شد

ابتدای سال بود که پرویز فروغی، دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی پرویز فروغی اعلام کرده بود که قیمت مرغ زنده درب مرغداری‌ها به‌کیلویی ۵۵ تا ۵۷‌هزارتومان رسیده‌ و این در حالی‌است که قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغداران کیلویی ۶۴ تا ۶۵‌هزارتومان تمام می‌شود، بنابراین مرغداران حدود ۱۰‌هزارتومان در ضرر هستند.

به‌گفته دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی، صادرات به‌درستی صورت نمی‌گیرد و چون از قدیم دولت برنامه مدونی برای صادرات نداشته و اکثر تصمیمات مقطعی بوده که این‌گونه صادرات فایده‌ای برای صنعت ندارد.

کارشناسان معتقدند که ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار خواهد بود، به‌صورت کلی ذخایر استراتژیک سالانه مرغ ۵۰ تا ۷۰ هزارتن است که با جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه امکان تامین مرغ مورد نیاز داخل و ذخایر استراتژیک وجود دارد.

بنابراین امروز که میزان جوجه‌ریزی به‌بیش از ۱۵۵ میلیون قطعه رسیده؛ صادرات معقولانه‌ترین روش برای ایجاد امید در میان تولیدکنندگان برای تولید مرغ، کاهش ضرردهی به‌آنان و افزایش ارزآوری به‌کشور است.

چراغ سبز وزارت جهاد به‌تولید کنندگان مرغ/ صادرات آزاد شد

طبق گفته علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران بنابر آمار در اردیبهشت امسال حدود ۱۵۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته که تولید آن از اواسط تیرماه به‌بازار عرضه می‌شود.

برآوردها حاکی از آن است که حداقل تولید ماهانه مرغ ۲۶۰ هزارتن است، درحالیکه نیاز کشور ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن است، همچنین آمارها می‌گویند که تا ۶ خرداد ۳۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است.

البته تاکنون هم صادرات انجام می‌شده منتها به‌صورت تدریجی. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این رابطه می‌گوید که از ابتدای سال ۳ هزار و ۶۰۰ تن مرغ به‌بازارهای هدف صادر شده که بنابر برنامه قرار است جوجه ریزی بالای ۱۴۰ میلیون قطعه به بازارهای هدف شود.

همچنین به‌گفته ابراهیمی قرار است که ماهانه ۱۲ تا ۱۵ هزارتن مرغ صادر شود که برای تداوم صادرات تولید مرغ سایز باید در دستور کار قرار بگیرد به طوری‌که با کاهش دوره جوجه‌ریزی و افزایش جوجه‌ریزی‌ها به ۴ دوره، تولید مرغ سایز صرفه اقتصادی دارد که منجر به رونق صادرات می‌شود.

به‌صورت کلی با توجه به‌اینکه میزان جوجه‌ریزی از میزان تولید بیشتر شده است، بنابراین ناگذیر از صادرات هستیم، چراکه در انی شرایط است که شاهد پایداری در تولید خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.